- 8. december 2020
- by Christian Svane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
- Sværhed: Let
-
Set1.312
Her kan du følge og måske lade dig inspirere af vores tiltag i skolehaven.
Læs også om vores urter på gangene.
September 2022
Så er skoleåret kommet godt i gang, og således vender livet også stille og roligt tilbage i skolehaven.
Væksthuset bliver mere og mere indrettet til selvforsyning. Eleverne kan arbejde med deres planter og få dem med i klasserne, eller lad dem opbevare i væksthuset.
Væksthuset må siges at være supergodt isoleret, da der generelt er en god vækst vinteren over. I år står den på mange flere vinterprojekter, hvor vi håber at kunne overvintre flere planter til den kommende sæson.
Vi er så småt startet på vertikale haver i væksthuset, ligesom vi håber en fondsøgning kan hjælpe os på vej med vertikale haver ude i selve haven.
Jeg får flere og flere elever på besøg i skolehaven, da vores skolehave er blevet en del af skolens Pædagogiske LæringsCenter (PLC). Her er der blevet arbejdet med at skilles peberfrugter, så frøene herfra og vi har fået en klasse på ukrudtsjagt i haven.
Der er en masse undervisningsforløb i støbeskeen. Et af disse forløb er et Regrow-forløb, hvor elever skal eksperimenter med gendyrkning i forbindelse med fælles faglige projekter i 8. klasse.
Væksthuset som centrum
Regrow eksperimenter
Kan vi gendyrke alverdens planter?
Vi rendyrker allerede basilikum til madkundskab.
Men der er mange planter som kan gendyrkes. Det eksperimenterer jeg en del med og har forhåbentlig snart undervisningsforløb klar hertil.
Post-corona-update fra skolehaven
Men der er altså en god forklaring!
Det der corona-hejs har simpelthen gjort, at vi ikke har kunnet komme i haven, da eleverne ikke må blandes på tværs af klasserne.
Det har gjort at haven har stået lidt hen i forfald, da der ikke er nogen til at vedligeholde haven. Meeeen med lidt hjælp fra en gartner og dette skoleårs nye skolehave-team, er haven så småt ved at tage en fin form igen.
Oooog og og, i slipstrømmen på corona blev der fundet lidt midler til at skolen pedeller har kunne skabe et længe ønsket væksthus, hvor vi kan forspire og meget meget mere!
Sidst men ikke mindst, er vi begyndt at etablere elevhaver lige uden for skolehaven, hvor eleverne planlægger og undersøger planter, som de gerne vil dyrke til sig selv – mens vi også passer og plejer skolehaven.
Sommerferie 2020!
En lille opdatering inden sommerferien.
Covid-19 har ikke været fuldstændig lort og lagkage. Bevares der har været store konsekvenser og mange ændringer i vores hverdag. Men hvis vi nu ikke kun fokuserer på død og økonomi, har vi som lærere skullet tænke undervisning markant anderledes i hele forløbet.
Et af tiltagene på Østermarkskolen har været brugen af vores skolehave, hvor eleverne har kunnet komme ud i den friske luft, få jord under neglene, slide og slæbe og lære en masse forskellige ting i skolehaven.
I første omgang tog 5. klasserne et ryk og fik lavet en masse arbejde i haven. Så måtte 6. klasserne komme i skole igen, som så tog over på arbejdet i haven. Således har der været en byggeri og læring i skolehaven.
God sommer!
Vi rykker for vildt!
Med tre klasser i skolehaven i ugen i tiden, begynder jeg faktisk at blive nervøs for at jeg løber tør for arbejde i haven. Alt hvad der skal være i jorden til det kommende skoleår er i jorden. Vedggeprojekter tager mere og mere formDe små sataner knokler som bare fanden. Det er så sejt!
Den, lidt eksotiske, sti skal lige have et par regnskyl til at sætte sig. Så er den ligeledes fin og klar til dans, gang og arbejde.
I den kommende uge kommer der reglar, således vi kan lægge disse på vores lounge. Loungen skal lige have justeret en stolpe og så er der ellers også order-to-go på dette byggeprojekt.
Hov for den!
Det er ved at være lang tid siden en opdatering på skolehaven!
Så det bliver en Corona-opdatering. Med afstand til hinanden, afløser 5. klasserne det vanlige hold fra 7. årgang. Haven skal jo passes og plejes, og vi skal have frø og planter i jorden, således vi er klar med grøntsager, urter, bær og frugter til næste skoleårs madkundskab og anden undervisning.
Og 5. klasserne er jo små maskiner! De knokler løs, mens der også er plads til at nyde den dejlige solskin. De får et afbræk for bøgerne og den Corona-opdelte undervisning, og kommer ud i den friske luft. Vi krydser fingre for fortsat godt vejr.
Der bliver:
- Ansat sti gennem haven.
- Ryddet ukrudt og vendt jord i bede og på marker.
- Anlagt nye kartoffelmarker.
- Malet højbede.
- Vedgget og malet pergolaer.
- Slået græs.
- Vandet planter.
- Flettet hegn.
Der er minsandten en masse flittige myrer i skolehaven!
I næste uge håber vi at kunne bygge videre på vores redskabsskur med taglægning, isolering og klinkbeklædning.
Godt nytår fra skolehaven
Så er vi i gange igen. Eller det vil sige på mandag. Så der er planlagt godt vejr. Der sker nemlig ting og sager i skolehaven!
Vi skal have gang i to styks pergolaer, et have skur, en sti gennem haven og vores marker skal omkranses med den sidste sten og stenmel. Sidst men ikke mindst skal der flettes pilehegn omkring vores marker.
Der kommer skam sager i det nye år.
Godt nytår.
Biotop & chilihøst
Lidt nyt fra haven.
Så er vi blevet helt færdige med den første biotop i skolehaven. Den har været rigeligt besøgt i sensommeren. Så den fungerer efter hensigt. Nu er selve byggeriet færdigt for nu. Men ska vi have sat en masse blomster m.m. i de mange forskellige rum.
En første omgang chilihøste er det blevet til. Jeg havde egentlig tiltænkt dem en rolle i morgendagens tomatsuppe, men vi tog lidt forsmag på de fine sager, hvilket resulterede i en meget brændende fornemmelse i alle munde:-)
Da vi smagte på chilierne i starten af skoleåret, var der ikke meget power i chilierne. Jeg troede faktisk vi havde lavet nogle fejl i vi dyrkning eller pleje at chilierne. Det har vi så ikke. De er ganske stærke.
Vi bygger løs – og det tager form
Vores højbed midt i haven tager form.
Højbedet er tiltænkt som en biotop, som vi kan tiltrække en masse insekt m.m., som kan bestøve i skolehaven. Bedet var flittigt besøgt af bier og sommerfugle i de lune dag efter opstarten i det nye skoleår.
Der høstes på livet løs!
Allerede på det første år, kan vi høste alverdens ting og sager i vores skolehave. Således har haven kunnet forsyne madkundskab med kartofler til 2-3 uger, hvor der er blevet arbejdet med fermentering af kartofler, bøf med løg og karbonader. Tror nok vi er nød til at udvide vores kartoffelmarker til kommende skoleår.
Vi har gulerødder i alskens farver. Gule-rødder, røde gulerødder, orange gulerødder, sommergulerødder, vintergulerødder og pariser gulerødder. You name it!
Peberfrugt, eller chilier, er det også blevet til. Frøene var købt som en mild chili, men minder mest af alt om en peberfrugt… Men fine og store er de!
Sidst men ikke mindst, har vi høstet det meste af basilikummen. 7. årgangs valghold fik således lavet en gang bruschetta med vores helt egen basilikum til pesto. Det hjælper genvaldigt på madkundskabsbudgettet, at vi kan dyrke selv og det giver en hulens masse muligheder for at give eleverne nogle gode muligheder for at opleve en masse forskellig mad og dens oprindelse fra frø til frugt/grøntsag.
#kidsgrowinggreen
Så giver lærerne den gas i ferien!
Den måske vigtigste del af vores koncept i skolehaven, har vi måtte gå på kompromis med. Skolehaven skal bygges af eleverne. Vi har måtte sande, at der er nogle ting, hvor eleverne kommer til kort. Så må vi lærere tage den herfra. Så tager eleverne resten.
Vi har således fået stabilgrus og sand i bunden af hullet, hvor vi anlægger vores skur. Dernæst er der blevet lagt stor sten i bunden af skuret.
Urtehaven og loungen er blevet afgrænset med sten og markerne er lige så.
Denne dag i sommerferien, tog 5 lærere en dag i haven med hygge og arbejde i det gode vejr. Og der blev knoklet og aset i varmen.
Det bliver godt at komme i gang med eleverne i haven igen.
Skolehavens kartofler!
Liiidt forsinket, men vi fik lige set til hvor langt vores kartofler var kommet for 2 uger siden. Nye lækre kartofler. Nu håber og satser vi på, at kartoflerne kommer godt igennem sommerferien. Så er vi forhåbentlig en lille smule selvforsynet med kartofler i starten af skoleåret.
I sommerferien har vi lavet en lille haveturnus, hvor engageret sjæle på hele Østermarkskolen vander haven og piller lidt ukrudt her og der.
Som det hele blomstrer!
Vi er ikke i nærheden af færdig, men det hjælper på arbejdsmoral og humøret, når dele af haven står i blomst.
To gange mere i haven, og så står den på sommerferie.
Vi kan lige nå at anlægge vores lounge ved urtehaven, således vi kan bygge pallemøbler i det nye skoleår.
Hold kæft, hvor vi rykker i tiden!
Såvel elever som planter knokler og vokser.
Efter megen morgenfrost er vi ved at have alle frø og planter i jorden. Så der bliver vandet og luget på livet løs. Der ud over tager alle vores små byggeprojekter form. Urtehaven er ved at blive slået sammen med en lounge af pallemøbler, hvor eleverne på sigt kan sidde og arbejde. Af andre projekter, kan der nævnes højbede af paller, som skal blive til en biotop, der kan tiltrække bier und so weiter, pallevæg med blomster og urter og grøntsagsskilte.
Formen inden påsken
Jeg nåede lige at tage et par billeder, inden vi gik på påskeferie. Og der må siges at være sket en del.
Havens mange elever har faktisk nået en hel del i foråret. Det til trods for 3-4 gange med ualmindeligt dårligt vejr.
- Æbletræer er kommet i jorden.
- Der er plantet bærbuske.
- Sat 2/3 af Thujaer omkring den første læringsniche.
- Fyldt godt med stenmel i gangene mellem vores marker.
- Fyldt højbede.
- Plantet jordbær og immerbær.
- Sået morgenfrue – som er på vej frem.
Forhåbentlig kan vi komme i gang med at sætte alle vores planter ud efter påske.
Dertil kommer et større arbejde med at lægge sten omkring vores marker, således der er en afgrænsning til græsset. Så bliver det nemmere at slå græsset. Og så selvfølgelig det sidste stenmel. Puha, der skal slæbes…
God påskeferie derude!
Hindbær springer ud!
Jamen, jamen, jamen. Så sker der ting og sager i jorden i skolehaven på Østermarkskolen. Vores hindbærbuske, som kollegaer har doneret til skolehaven, er lige så stille begyndt at springe ud. Der er bare en eller anden tilfredsstillende følelse, når man ser al ens arbejde tage form. Eleverne kan efterhånden for alvor se al deres arbejde “springe ud”. Så moralen er høj til trods for pludselig snefald i det Vesthimmerlandske medio april.
Faktisk er der sket en hel del i haven siden sidst. Men vi er så engageret i byggeriet, at vi glemmer at tage billeder. Stay tunet for friday. More pics to come…
Skolehaven tager form
Planlægningen af de ting, som skal dyrkes, er så småt ved at være på plads. Højbedene er ved at være fyldte med jord og markerne lige så. Så nu skal vi bare have planterne klar.
Faguge og haveholdet rykker!
4. klasses pigerne giver den gas med at bygge espalier, mens læreren mixer beton. Således tager vores første små undervisnings- og læringsnicher i haven form. Nu håber vi bare på, at vores fondssøgninger giver pote. Så kan vi få sat nogle skyggedannende og klatreplanter i jorden, som kan skabe nogle naturlige vægge i vores skolehave.
Faktisk sker der en hel del i tiden… Billeder følger… Inden jul…
Vi regner med at have de sidste espalier i jorden inden jul – hvis der ikke kommer frost (hvilket er lovet af vejrguderne).
Vi har fået gjort urtehaven klar til forårets dyrkning og udplantning. Pt. arbejdes der på nogle fliser mellem pallerammerne med urterne.
Der er blevet dyrket jordskokker i vores højbede. Og apropros højbede, er vi godt i gang med at fylde de lange højbede med jord. 60 % done and still filling…
Vi har bygget vores kompost i fundablokke op igen – efter hærværk (læs: idioter).
Sidst men ikke mindst, har vi flere højbede på vej. Disse skal bare males.
Jo der sker såmænd lidt af hvert i Østermarkskolens skolehave.
Inspirationstur og konference i København
Nærmest, næsten lige hjemvendt fra inspirationstur og læringsmiljøkonference i København – og det blev til en del inspiration. En inspiration som helt klart skal omsættes i Østermarkskolens skolehave.
Første og bedste stop på turen var helt klart Østergro (læs mere på deres hjemmeside her). Her blev der suget masser af inspiration til vores eget projekt.
Østergro er en tagfarm i det indre København. Oven på en gammel bilforhandler, en bygning med et godt solidt tag, fandt vi med lidt besvær opstigningen til haven. Midt i al Københavns beton og sten fandt vi en lille naturperle på meget få kvadratmeter.
Østergro er et besøg værd, hvis du kommer til København.
Hegn om haven, ukrudtet forsvinder stille og der bygges sokler til regnvandstønderne
Vi låger ukrudt på livet løs. Vi bygger på livet løs.
Regnvandssokler er gjort klar, men regnstønder er taget ind, således stormen Knud ikke smadre dem. Nu skal vi have servicelederen til at slutte tønderne på tagrenderne = vand fra vor herre – ej vandhanen = lidt bæredygtighed.
Så er vi klar til at flytte vores højbede rundt i haven. Dette har lige krævet at vi skulle have hegnet op. Så er vi sikre på at vi sætter disse tunge sataner det rigtige sted. Nu venter vi på jord.
Vores udskolingshavehold er lige straks færdig med vores bedafgrænsninger i lærketræ. Lille opskrift følge snarest.
Day one… Den nøgne skole…
Mellem to fløje skal skolehaven tage sin form. Om lidt kommer der hegn og vi kan begynde at tilpasse vores bede til dyrkning af grøntsager.
Vi prepper haven, mens vi venter på hegnet. Luger ukrudt og planlægger papirgenanvendelse på skolen